Gastgewerbe Gedankensplitter



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Donnerstag, Mai 31, 2007

Ganztaegig fruehstuecken.

In ihrer Pressemitteilung "NPD REPORTS CONSUMERS WANT BREAKFAST FOODS AT LUNCH AND DINNER" weist das Marktforschungsunternehmen NPD Group für die USA auf den Trend hin, daß sich traditionelle Verzehrgewohnheiten im Tagesablauf wandeln:
"As Americans move further away from the traditional nine-to-five workday, they are reaching for breakfast beyond the traditional hours for the morning meal, according to research from The NPD Group, a leading provider of consumer and retail information. A group of full-service restaurant chains have been offering breakfast foods throughout the day for years, and now some quick-service restaurant chains are considering following suit.

NPD research indicates that servings of breakfast foods are up by 64 percent over the past five years. Forty-four percent of breakfast food servings at major family-style chains were eaten beyond traditional morning meal times. However, only seven percent of breakfast food servings at quick-service restaurants were served beyond traditional morning meal times.
"While consumers looking for a breakfast fix at quick-service restaurants after the morning mealtime have limited options, the NPD data reveal that, when breakfast items are available, consumers often order them, particularly during lunch,"
says Bonnie Riggs, restaurant analyst for The NPD Group. She adds,
"There has been much talk about several major quick-service chains extending breakfast. The biggest question remains whether it’s operationally feasible. It is still in an exploration phase as operators try to determine if it is feasible from an operational standpoint and if the consumer demand is great enough. Offering breakfast foods throughout the day could help increase visits from existing customers; it could also attract new customers."
In order to capitalize on the trend, quick-service restaurants are considering making traditional breakfast items available throughout the day as well as introducing new menu items that address the trend. Consumers might see such familiar fare as pancakes, bacon, and eggs -- as well as new twists on those old standbys.

One item that would almost certainly make the menu beyond breakfast time is the breakfast sandwich. According to NPD data, nearly half of all orders (46%) of breakfast foods during non-morning meals include a breakfast sandwich. The appeal is mostly due to its convenience. Says Riggs,
"It’s all about grab-n-go."
Clevere Gastronomen in Deutschland bieten schon lange Frühstücke ganztägig oder, wenn das organisatorisch nicht möglich ist, zumindest bis in den frühen oder späten Nachmittag hinein an. Oder sie offerieren traditionelle Frühstückskomponenten ganztägig.

Wir haben z.B. in unserem Bamberger Café Abseits ein "Bauernfrühstück" (Bratkartoffeln, vermischt mit Schinken und Rührei), das wir seit vielen Jahren während der Frühstücks zusammen mit Milchkaffee als Bündel anbieten, unter anderer Bezeichnung auch in unsere ganztägig gültige Karte aufgenommen. Zuvor hatten Gäste gelegentlicht abends nachgefragt, ob sie das "Bauernfrühstück" noch haben könnten. Wir haben dies als Sonderwunsch gerne erfüllt, jetzt aber explizit angeboten.

Mitunter ist es jedoch, wenn etwa das Frühstücksangebot günstig (aus Sicht der Gäste) kalkuliert worden ist, um Gäste morgens anzulocken, sinnvoll, den Preis für die Zweitplazierung zu erhöhen. Dies wird eher akzeptiert, wenn man das die Rezeptur, die Portionsgröße und/oder den Namen des Produkts variiert.

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